Zvířata na podiu

12. červenec 2007 v 19:00 hod.

Obecní dům

Texty:

Účinkují:
Český národní symfonický orchestr
Marcello Rota dirigent

 

Program:

Rossini – Straka zlodějka, předehra k opeře
Roussel – Pavoučí hostina, symfonický fragment op. 17
Rota – Gepard, suita z filmu /arr. F. Francia/
Saint-Saëns -  Labuť, ze zoologické fantasie Karneval zvířat (Miloš Jahoda, violoncello)
Trojan – Zamilovaný žabák, trombonové sólo z filmu Císařův slavík (Jiří Novotný, trombon)


Petrovič Musorgskij – Tanec kuřátek ve skořápkách ze suity Kartinky
Respighi – Slípka ze suity Ptáci
Rimskij-Korsakov – Let čmeláka z opery Pohádka o caru Saltánovi
Prokofjev – Péťa a vlk, hudební pohádka pro děti
Webber – Kočky, suita z muzikálu

 


 


Mnoho skladatelů všech stylových období se nechalo inspirovat říší zvířat – a to nejen ve zvuku. Na koncertním pódiu se tedy sešla velmi různorodá společnost. Bylo tu několik skladeb, které mají zvíře v názvu, ale posluchače zavedou úplně jinam. A také mnoho těch, které vtipným způsobem ukáží opravdovou hudební ZOO.


Rossiniho Straka zlodějka je typická italská předehra, která působí víc lehkostí a virtuozitou než ohlasem ptačího zpěvu. Viscontiho film Gepard s Claudií Cardinalovou v hlavní roli pojednává o světě staré italské aristokracie a i v hudbě Nino Roty bychom nějakou šelmu hledali těžko. Pak už ale přišla na řadu opravdová zvířecí přehlídka. Začal jí Žabák Václava Trojana z filmu Císařův slavík. Zvuk trombonu je to pro žabí kvákání využit opravdu geniálně. Romantické ztvárnění labutího zpěvu z Karnevalu zvířat Camilla Saint-Saënse je známým číslem i při sólových violoncellových recitálech. Kuřátka jsou v Ravelově instrumentaci Musorgského Obrázků z výstavy opravdu velmi neposedná – a v původní skladbě stojí mezi obrázkem strašidla, Baby Jagy nebo Kyjevské brány. Vůbec nejpopulárnější zvířecí skladbou je Let čmeláka, který lze slyšet v úpravách pro violoncello, klavír, ale i pro různé jazzové a rockové formace. Slepice je sama o sobě vděčným námětem a těžko říci proč, skladbu Slepička složil i Smetana, ale Ottorino Respighi je mnohem realističtější. Všechny tyto skladby by se daly hrát na koncertech pro děti, Prokofjevův Péťa a vlk je pro takové příležitosti přímo určen. Rozverný koncert uzavírala zvířata v muzikálové podobě, hudba z proslulého muzikálu Cats Andrew Lloyda Webbera. Už chybělo jen Labutí jezero a Vůl na střeše, tedy Čajkovskij a Milhaud – ale na ty určitě dojde příště, podobné koncerty mají úspěch zaručen.


text: Jindřich Bálek





Prague Proms 2011